Logo

Nieuwsbrief Februari/Maart 15-02-2024

                

Nieuws vanuit de onderbouw groepen 1 t/m 4

De tijd vliegt voorbij. De afgelopen maand is de instroomgroep onder leiding van Juf Rebecca en juf Sita gestart, groep 0. Het is nu nog een klein groepje maar na de voorjaarsvakantie zal dat snel veranderen.

Deze week hebben de groepen 0,1,2,3 en 4 het thema “de Winter” afgesloten. Dat wordt ook tijd, want zo af en toe voelt het, tijdens het buitenspelen, al een beetje alsof het lente is.

We hebben weer veel geleerd de afgelopen maand. In groep 1 was het thema gebaseerd op het boek “Wat een winterslaap”. We leerden dat niet alle dieren een winterslaap doen. Dus regen we slingers van pinda’s en hingen een vogelkastje op. De kraaien vonden de pinda’s ook erg lekker. Maar uiteindelijk kwam er ook een koppeltje koolmeesjes van onze pinda’s snoepen. We hopen dat zij ook in ons vogelhuisje gaan wonen. Het huisje hangt tussen de klassen van groep 1 aan het hek zodat we allemaal kunnen kijken.

In groep 3 en 4 zijn ook de afgelopen maand de theaterlessen van de Kunsttreffer in samenwerking met Cultuurschakel gevolgd. Door middel van theater worden de kinderen meer vaardigheden aangeleerd in taal waardoor hun woordenschat en uitdrukkingsvaardigheid wordt vergroot. Hierdoor leren de kinderen zich beter te uiten en verbeteren de sociaal-emotionele vaardigheden.

Vandaag hebben we deze periode afgesloten met de juffen- en meesterdag. Wat zijn we verwend. Hartelijk dank voor al de mooie cadeaus en de lekkere dingen. We hebben flink gefeest, lekker gespeeld en natuurlijk de polonaise door de school gelopen.

De vader van Mila en Dimitri heeft 4 dozen met Lego en Duplo geregeld. Heel hartelijk bedankt. De kinderen zijn er heel erg blij mee.

Na de voorjaarsvakantie starten we met het thema “de lente”.

Fijne vakantie!

De juffen en meester van onderbouw

 

Nieuws vanuit de bovenbouw groepen 5 t/m 8

De bovenbouw heeft de laatste rapportgesprekken gevoerd. 

Verder hebben ze ook geknutseld voor Valentijnsdag. Ze mochten zelf kiezen voor wie ze een cadeau wilden maken. Veel kinderen hebben het voor hun ouders gemaakt. Super lief!

Vandaag hebben we natuurlijk lekker gefeest met het juffen- en meesterfeest. De kinderen in de bovenbouw waren natuurlijk wat minder verkleed, maar het was nog steeds een erg gezellige dag! 

Afgelopen weken hebben we het in groep 6 gehad over de Middeleeuwen. We hebben veel verhalen verteld over Dorestad en de gildes.

De groepen 8 hebben vorige week de doorstroomtoets gemaakt. Het waren zware ochtenden, maar het is gelukkig allemaal achter de rug. 

 

Nieuws vanuit Gro-up

Tijdens de nationale voorleesweken hebben wij een bekende schrijver op bezoek gehad namelijk Ronny Libanon.

Hij heeft eerst zijn 2 zelf geschreven boeken voorgelezen.

Dit waren de boeken: Lieveheersbeestje en hommeltje en Naar het spinnenbos.

Daarna heeft hij het boek “ Help een verassing “voorgelezen.

De kinderen luisterden aandachtig naar het verhaal

 

Schoolreis  

Dinsdag 21 mei 2024 gaan de kinderen van groep 1 t/m 8 op schoolreis.
De instroomgroep 0 gaat niet op schoolreis. De kinderen van deze groep gaan wel wat leuks op school doen, de informatie volgt nog.

Schoolreisbestemmingen

  • groepen 1en 2 gaan dit schooljaar naar Linnaeushof.
  • groepen 3 t/m 6 gaan dit schooljaar naar Drievliet.
  • groepen 7 en 8 gaan dit schooljaar naar de Efteling

Het schoolreisje kost € 30,00 per kind.

Binnenkort krijgt u vanuit WIScollect via social schools een betaalverzoek

Schoolfotograaf 

Op dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 maart 2024 komt de schoolfotograaf bij ons op school. Op dinsdag 12 maart maakt de fotograaf foto’s van de kinderen bij de voorschool JongLeren en kinderdag verblijf Gro-up. De foto’s van de broertjes en zusjes worden op woensdag 13 maart 2024 gemaakt. De kinderen krijgen hierover een aparte brief met aanmeldingsstrookje op maandag 26 Februari. Wilt u hiervan gebruik maken, dan verzoeken wij u het strookje voor Maandag 4 maart 2024 op school weer in te leveren.  Op donderdag 14 maart maakt de fotograaf foto’s van de kinderen van de basisschool.

wij zullen gebruik maken van deze achtergrond

Leesplezier

We vinden het belangrijk om het leesplezier van kinderen te bevorderen. 

Hierdoor hebben we in het Kind Centrum zwerfboeken. Deze boeken zijn voorzien van een sticker met ‘zwerfboek’ erop. Er zijn drie kasten; een voor de onderbouw, een voor de middenbouw en een voor de bovenbouw. U mag het boek houden, maar mag het ook terugbrengen. Als u thuis een boek heeft voor de zweefbibliotheek, mag u dit aan juf Sandra Scholte geven of bij de administratie inleveren.

Wist u dat uw kind t/m 18 jaar gratis lid kan zijn van de bibliotheek? U kunt o.a. gratis boeken lenen bij een bibliotheek. Ook organiseert de bibliotheek leuke activiteiten voor kinderen. 

Wist u dat als uw kind lid is van de bibliotheek gratis luisterboeken kan downloaden/lenen bij www.onlinebibliotheek.nl? Deze luisterboeken leent u voor een periode en gaan daarna automatisch weer van uw account. Superhandig! Zo kan een luisterboek nooit te laat worden ingeleverd, beschadigen of kwijtraken. 

 

Voorjaarsvakantie

Het is nog winter, brrr! Maar voor de leden van de VakantiepasClub zijn er leuke activiteiten om warm van te worden. Boulderen, freerunnen of naar een binnenspeeltuin. Een masker maken, een filmpje pakken, naar het Kinderboekenmuseum of Madurodam. Alvast een vogelhuisje maken voor als het echt voorjaar is. En nog veel meer. Leden van de VakantiepasClub krijgen een digitale nieuwsbrief met activiteiten en kortingsbonnen.

Ook kunnen kinderen een Eftelingbon ter waarde van € 50,- winnen met het insturen van een leuke selfie of actiefoto. Kijk hiervoor op de onze website bij ‘stuur in en win’.

Is uw kind nog geen VakantiepasClublid, geef het dan (gratis) op via www.vakantiepas.nl

Aanmeldperiode basisschool
Is uw kind geboren is tussen 01-01-2021 t/m 31-03-2021?
Meld uw kind dan aan in de aanmeldperiode die voor uw kind is vastgesteld!
Lever het ingevulde aanmeldformulier in tussen 15 Maart 2024 en 02 April 2024 

Schoolmaaltijd

Beste ouder/verzorger

Uw school doet mee met het Programma Schoolmaaltijden. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat onze leerlingen met voldoende eten naar school gaan. Met een gevulde maag kunnen kinderen namelijk beter leren. Veel ouders/verzorgers kunnen extra steun gebruiken, nu alles duurder wordt. Daarom krijgen alle ouders/verzorgers van deze school dit bericht. Dit filmpje legt het programma nog wat verder uit: https://schoolmaaltijden.nl/boodschappenkaart/

Bijlage 3 – Flyer

Ontwikkelimpuls Begaafdheid

Goed nieuws! Er is een subsidie beschikbaar om in twee schooljaren het aanbod/beleid voor onze begaafde kinderen beter te ontwikkelen. Het doel is om een dekkend, duurzaam aanbod te realiseren. De impuls kan op verschillende wijzen worden ingevuld. U kunt hierbij denken aan: 

  • Scholing van het team 
  • Professionalisering van het team 
  • Het (door)ontwikkelen van het beleid voor begaafde kinderen 
  • Het implementeren en eigen maken van een werkwijze/beleid 
  • Het aanschaffen van een signaleringsinstrument 
  • Het aanschaffen van passende materialen 

Om de subsidie te mogen ontvangen, moet een plan geschreven worden. Hierin moet komen te staan wat we als school met het geld willen doen, welke doelen we hiermee willen bereiken en hoe we het gaan aanpakken. De kinderen die deelnemen aan de Ploeterklas hebben onlangs in een interview hun (eerste) input geleverd, die verwerkt is in het plan. Wij vinden het namelijk heel belangrijk dat de kinderen meedenken en meepraten over hetgeen zij nodig achten voor de school en voor zichzelf. De aanvraag wordt binnenkort ingediend en hopelijk toegezegd. We houden u op de hoogte. 

WIS Collect

Dit schooljaar zijn wij voor het innen van de oudergelden overgegaan naar een geautomatiseerd systeem genaamd WIS Collect. Dit systeem maakt het makkelijker en overzichtelijker om betalingen te innen.
In dit korte instructie filmpje ziet u hoe dit in zijn werking zal gaan.

https://vimeo.com/133035617

Ingangen 

De groepen 1 en 2 nemen de achterste zij-ingang (aan de kant van het veld) en dat de groepen 3 t/m 8 nemen de voorste zij-ingang (aan de kant van de straat). De hoofdingang is geen ingang meer voor onze basisschoolgroepen.  

Wij zoeken nog verschoningskleding!

Iedereen heeft weleens een ongelukje, valt in een plas of wordt vies op een dag. Daarom zijn wij bij de kleuters op zoek naar verschoningskleding. Wij zijn op zoek naar broeken, T-shirts, sokken en ondergoed. Heeft u thuis nog iets wat wij kunnen gebruiken? U kunt het inleveren bij de leerkracht van uw kind. Heel erg bedankt alvast! 

Afzetten en ophalen van de kinderen

Bij het brengen en ophalen van de kinderen vragen wij u aandacht om uw auto te parkeren op een juiste plaats in een van de straten rond het gebouw of op de grote parkeerplaats in de Nieuwersluisstraat. Bij ophalen niet voor de deur wachten totdat uw kind naar buiten komt. Graag ook dan gewoon uw auto parkeren en dan uw kind bij het hek ophalen. De straat voor en naast ons gebouw is nauw.
Alvast bedankt voor uw medewerking.

Informatiestand in centrale bibliotheek, Spui

Ik ben Marwa Mohamed. Ik ben als vrijwilliger lid van de Raad van Ouders bij Leergeld Den Haag. Elke woensdag kunt u me vinden in de centrale bibliotheek van Den Haag aan het Spui. Hier geef ik van 10.00-12.00 uur voorlichting. Ouders kunnen bij mij terecht met hun vragen: bijvoorbeeld over het aanvragen van een fiets, laptop/computer, materialen om te sporten of mee te doen aan kunstlessen. Ik spreek naast Nederlands ook Arabisch.

Waar staat Leergeld Den Haag voor

Leergeld Den Haag is er voor kinderen van 4 t/m 17 jaar uit gezinnen met een laag inkomen. We geven hulp in natura. Dit doen we samen met de gemeente Den Haag en met bijdragen van lokale fondsen, het bedrijfsleven en particulieren. Voor uw vragen over deze email, kunt u mij mailen: marwaalya58@live.nl 

Voor overige informatie kunt u ook kijken op onze website: https://www.leergelddenhaag.nl/

Wil jij de switch maken naar het basisonderwijs?
Doe mee met Expeditie Leerkracht!

Wil jij onderzoeken of het werken in het basisonderwijs iets voor jou zou kunnen zijn? Geef je dan op voor Expeditie Leerkracht! Tijdens deze tweedaagse zet je op een actieve, speelse en persoonlijke manier je eerste stappen in het prachtige onderwijsvak. Je krijgt inzicht in je eigen kunnen en leerpunten en werkt zo al aan een fijne basis om een vliegende start te maken!

Expeditie Leerkracht is succesvol in Leiden en komt voor de eerste keer naar Den Haag, op maandag 26 februari en dinsdag 27 februari 2024. Een unieke kans om deel te nemen aan deze expeditie. Wees er snel bij, want er is ruimte voor maximaal 20 deelnemers. Meer informatie of direct inschrijven kan op: Expeditie Leerkracht – Aan de slag in het Haagse basisonderwijs

Expeditie Leerkracht DH Flyer

Overblijf

Op Dalton KC Helen Parkhurst verzorgt Kinderstralen de tussenschoolse opvang (TSO). 
Evita is de coördinator hiervan. Wanneer er iets tijdens de overblijf gebeurt, dan kunt u Evita bereiken via helenparkhurst.kinderstralen@gmail.com of via 06-18488497.
Wanneer u wijzigingen omtrent de TSO wilt doorgeven of wanneer u financiële vragen heeft of bepaalde (di)eet-wensen van uw kind(eren) wil doorgeven, dan kan dit via los@kinderstralen.nl. 

Vrij buiten de vakanties

De directie mag alleen vrijgeven (verlof) buiten de schoolvakanties in bepaalde gevallen, zoals bruiloft, uitvaart, jubileum e.d. Deze kunt u terugvinden in de informatiegids. 

Wanneer u door uw werk niet weg kan tijdens de schoolvakantie, dan dient u dit te bewijzen door een schriftelijke verklaring af te leggen. U mag hierbij maximaal 2 weken weg. Het is hierbij niet de bedoeling dat dit aan een schoolvakantie vastzit. Langer op vakantie gaan buiten de schoolvakanties mag niet van de wet. 

Bij bijzondere gebeurtenissen van meer dan 10 dagen, dient u dit aan te vragen via de leerplichtambtenaar. Dit moet minimaal 8 weken van tevoren. 

Ballen en speelgoed

Door sommige kinderen worden er spullen van huis mee naar school genomen, zoals voetballen en speelgoed.

Dit is altijd op eigen verantwoordelijkheid van thuis. Natuurlijk leren we de kinderen om zuinig om te gaan met materiaal in algemene zin; van jezelf en van een ander. 

Maar het kan weleens voorkomen, dat iets kapotgaat, kwijtraakt of op een dak terecht komt (voetbal). We doen natuurlijk altijd ons best om iets te maken, mee te zoeken of vragen om van het dak af te halen, maar het kan ook voorkomen dat het eindresultaat anders is, dan u had verwacht/bedacht.

Pijlers Dalton

Afgelopen jaar hebben we met het team gekeken naar de vijf pijlers van Dalton en wat dit betekent voor ons Kind Centrum. We hebben bij elke pijler drie zinnen bedacht door het team en de kinderen, die aansluiten hoe wij Daltononderwijs vormgeven. Afgelopen week zijn de mooie posters opgehangen in het Kind Centrum, zie foto.

Mobiele telefoon en smartwatch 

Leerlingen mogen een mobiele telefoon bij zich hebben, maar binnen het Kind Centrum mag deze tussen 8.30 uur en 15.00 uur niet aan staan. Dit geldt ook tijdens de Tussen Schoolse Opvang (overblijf). Indien noodzakelijk mogen kinderen gebruik maken van de telefoon van het Kind Centrum. Het dragen van een SOS-horloge (smartwatch) is tijdens onderwijstijden niet toegestaan. Deze horloges moeten bij de leerkracht worden ingeleverd. Na 15.00 uur kan de leerling het SOS-horloge bij de leerkracht ophalen. 

(Blz. 22 informatiegids) 

Foto’s leerlingen 

Er zijn door verschillende ouders foto’s gemaakt van hun kind(eren). We willen hierbij vragen om uitsluitend uw eigen kind(eren) te fotograferen. Mocht u toch een ander kindje op de foto hebben, dan verzoeken we (middels privacywet) om deze foto(‘s) niet op Social Media te plaatsen of op een andere manier te delen. 

Helpdesk Geldzaken

In de afgelopen jaren hebben we vanuit Helpdesk Geldzaken veel inwoners geholpen met hun vragen over geld. Financiële problemen werken door in alle leefgebieden.

Dit doet de Helpdesk Geldzaken:

De Helpdesk Geldzaken helpt de Haagse burger met vragen over geld, zie bijlage voor meer informatie.

De medewerkers van de Helpdesk Geldzaken helpen;

  • om inzicht te krijgen in inkomen en uitgaven
  • met tips en hulp om direct te besparen
  • bij vragen over toeslagen en regelingen

Oproep ouders wijziging gegevens 

Zouden ouder(s)/verzorger(s) bij een verandering van telefoonnummer of mailadres dit willen doorgeven aan de administratie?  

Bij voorbaat dank. 

Veiligheid bij het brengen en halen van de kinderen  

De veiligheid van de kinderen bij het brengen en halen van het Kind Centrum vraagt extra aandacht. De straat voor en naast ons gebouw is nauw. De (jongere) kinderen worden door u als ouder(s)/verzorger(s) gebracht of gehaald. Met name bij het ophalen ontstaat regelmatig “file” in de straat. Dit komt, omdat ouder(s)/verzorger(s) hun kind(eren) met de auto komen ophalen.   

Wij vragen uw aandacht om uw auto te parkeren op een juiste plaats in een van de straten rond het gebouw. En uw kind(eren) op de stoep te laten wachten. Dit voorkomt gevaarlijke situaties waar kinderen tussen auto’s door lopen.  

Het is geweldig om te zien dat heel veel ouder(s)/verzorger(s) lopend of op de fiets hun kind(eren) komen brengen en halen.  

Veiligheid is iets van ons allemaal.  

Bij voorbaat dank voor uw medewerking. 

Op de website (https://daltonkc-helenparkhurst.nl 

Welkom bij DaltonKC Helen Parkhust | DaltonKC 

Jong Leren De Peuterleerplek Helen Parkhurst van JongLeren bereid uw kind spelenderwijs voor op de basisschool. Kinderen van 2,5 tot 4 jaar spelen op vaste dagdelen onder deskundige leiding van onze pedagogisch medewerkers. 

Op onze website vindt u de nieuwe informatiegids 2022-2023. Hier staat belangrijke informatie over dit onderwijsjaar in. De informatiegids kunt u online bekijken.   

Aan het begin van het schooljaar heeft u de kalender 2022-2023 gekregen. Hier staan belangrijke evenementen en de vrije dagen en vakanties in. Op de achterkant van deze kalender vindt u een QR-code. Wanneer u deze scant, komt u direct bij de (digitale) informatiegids terecht.   

www.daltonkc-helenparkhurst.nl 

Vrije dagen: Marge- en studiedagen van het onderwijsgedeelte van het Kind Centrum 

Vakantie dagen 2023/2024

– Voorjaarsvakantie: Ma 19-02 t/m Vr 23-02
– Goede vrijdag: Vr 29-03
– Tweede paasdag: Ma 01-04
– Meivakantie: Ma 29-04 t/m Vr 10-05
– Tweede pinksterdag: Ma 20-05
– Zomervakantie: Ma 15-07 t/m Vr 23-08

Marge dagen 2023/2024
 
– Vr 16-02 , Groep 1 t/m 8 vrij 
– Wo 10-04 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Wo 24-04 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Wo 22-04 , ,Groep 1 en 2 Vrij 
– Ma 03-06 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Vr-middag 05-07 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Do 11-07 ,Groep 8 vrij 
– Vr 12-07 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 

Stripboeken  

Een oproep vanuit ons Kind Centrum-bibliotheek: Heeft u thuis stripboeken, die niet meer worden gelezen? Zou u deze dan kunnen inleveren bij de administratie van ons Kind Centrum? Alvast bedankt!  

Facebook  

Naast Instagram heeft het Dalton Kind Centrum nu ook een eigen Facebookpagina.  

De Facebookpagina heet: Dalton KC Helen Parkhurst. 

Volg ons! 

Social Schools 

Wist u dat….. 

u uw kind via Social Schools kan afmelden?!  

De absentiemelding komt zowel bij de leerkracht als bij de administratie binnen.  

Ga naar ‘administratie’ in de Social schools app en u kunt hier de reden van afwezigheid melden! 

 

Motto: Laat SAMEN werken voor jou! 

Het team van Dalton Kind Centrum is erin geslaagd om onze Daltonmanier van werken in één zin samen te vatten. De slogan is geworden: Laat SAMEN werken voor jou! Dit is wie wij zijn en wat wij doen. 

Mededelingen Dalton Kind Centrum Helen Parkhurst 

Instagram: Volg ons op @daltonkchp 

Mededelingen Ouderraad en MR 

De Ouderraad (OR) is op zoek naar leden (ouders/verzorgers/oma’s/opa’s), die een activiteit op zich willen nemen om te organiseren, in samenspraak met de leerkrachten en andere OR-leden. Daarnaast zijn er ongeveer 1x per zes weken vergaderingen over lopende zaken. Mocht je interesse hebben om mee te helpen en te praten, meld je dan snel aan bij de administratie van onze school. 

Ouderraad vergadering 

Maandagavond 04 maart 2024  is er om 19.00 uur een vergadering van de Ouderraad. De vergadering is voor iedereen toegankelijk. 

M.R.vergadering 

Maandag 22 april 2024 is er om 19.30 uur een vergadering van de Medezeggenschapsraad. 

E-mail adres van de OR: 

or.obsdaltonhelenparkhurst@gmail.com 

E-mail adres van de MR: 

mr.helenparkhurst@gmail.com