Logo

Nieuwsbrief April/Mei 26-04-2024

                

Nieuws vanuit de onderbouw groepen 1 t/m 4

De hele school ademt inmiddels de Middeleeuwen. Er zijn kastelen te zien, bij de kleuters lopen kleine ridders en jonkvrouwen rond en er wordt van alles uitgevonden.  

Bij groep 3 en 4 werd vorige week groep doorbroken workshops aangeboden. De kinderen mogen dan zelf kiezen welke workshop ze willen volgen. Er waren workshops in het teken van kunst, wetenschap en techniek. Zo konden de kinderen een kunstwerk maken of een katapult maken. Ridder Florian wilde graag wat anders drinken dan wijn of bier. Hadden de kinderen hier een oplossing voor? De kinderen waren enorm betrokken aan het werk, de ochtend was een groot succes. Deze week kregen ook de kleuters groep doorbroken workshops aangeboden. Er werden kantelen getimmerd, kasteelgrachten onderzocht, draken, vingerpoppetjes en Middeleeuwse armbanden gemaakt. Ook voor de kleuters was dit een hele fijne ochtend.  

Verder waren er bezoeken aan de kinderboerderij in het Zuiderpark waar de kinderen enorm van hebben genoten.

Groep 3 en 4 sloot de workshops van kunsttreffers af met een presentatie waarin zij lieten zien wat ze allemaal geleerd hebben de afgelopen periode. Namens de collega’s van de onderbouw wensen wij iedereen een fijne vakantie toe! 

Nieuws vanuit de bovenbouw groepen 5 t/m 8

In de maand april is in alle groepen van de bovenbouw druk gewerkt aan het KWT thema over de Middeleeuwen. Meester Sander heeft een leuke tentoonstelling gemaakt over dit onderwerp. De kinderen van de groepen 5 konden met opdrachtenboekjes vragen beantwoorden. Er werd in groepjes gewerkt onder begeleiding van stagiaires. Dit was heel leerzaam voor de kinderen.

Meester Arjen heeft dit jaar de Koningsdagspelen georganiseerd voor de hele school. Op 25 april werd de dag geopend met een dansje. De hele school deed hieraan mee. De kinderen van groep 7 deden het goed voor. Je kon zien dat er goed geoefend was in de klassen.

In de ochtend waren er spelletjes te doen op het veld, in het speellokaal en in de gymzaal voor de groepen 6, 7 en 8. In de middag waren de groepen 3,4 en 5 aan de beurt. De ouderraad zorgde voor een drankje en een appel. ’s Middags hebben de oudere kinderen de jongere kinderen begeleid. Het waren allemaal leuke spelletjes en de kinderen hadden er veel plezier in. Meester Arjen, bedankt voor het organiseren van deze leuke dag.

Vrijdag hebben de kinderen nog genoten van een lekker koningsontbijt, inmiddels een jaarlijkse traditie.

Nu gaan we genieten van de meivakantie. Alle moeders een fijne Moederdag toegewenst. We hopen op een beetje mooi weer en zien de kinderen 13 mei weer terug op school.

Koningsspelen

Dit jaar hebben we de Koningsdagspelen gevierd op donderdag 25 april. 

We zijn de dag gestart met het speciale Koningsdaglied en een gave dans op het buitenterrein voor alle groepen. Aansluitend hebben de kinderen in groepjes deelgenomen en kennis gemaakt met allerlei oudhollandse spelletjes in de gymzaal, de peuterspeelzaal en buiten bij de kooi. Ook hadden we een gaaf opblaasspringkussen buiten staan.

Gelukkig hebben we niet teveel last gehad van het natte weer en zagen we veel plezier bij de kinderen.

Tijdens de Koningsspelen waren er appels geregeld door de OR-leden, die zijn gesponsord door de AH Betjewolf. De siroop en het huren van materiaal wordt betaald van de ouderbijdragen, bedankt hiervoor!
Wij willen alle OR-leden en hulpouders/-opa bedanken voor het organiseren en/of begeleiden van afgelopen donderdag.

Op vrijdag 26 april hebben de kinderen ook nog genoten van het Koningsontbijt in hun eigen klas

Nieuws vanuit JongLeren

Nieuws van de peuterleerplek!

Wat een drukke weken hebben wij gehad. Wist u dat;

– Wij een lekker paasontbijt hebben gehad?

– Wij naar de kinderboerderij zijn geweest?

– en wij daar verschillende dieren hebben geknuffeld

– Wij op de groep Suikerfeest hebben gevierd?

– dit heel gezellig was

– Wij gisteren en vandaag kleine Koningsspelen hebben gevierd

– we het jammer vinden dat we niet naar buiten konden.

– maar het binnen ook heel gezellig was!

– Wij iedereen een heel fijne vakantie wensen?!

         

Groet Team Helen Parkhurst

Nieuws vanuit Gro-up

Het kinderdagverblijf heeft sinds vorige week weer nieuwe huisdieren erbij.

We hebben nu buiten de kikkervissen, die al aardig gegroeid zijn ook krekels.

We hebben gister samen met school aan de Koningsspelen meegedaan.

De kinderen hebben de volgende spelletjes gedaan, koekhappen, kegelpoepen, en gedanst op het liedje van de koningsspelen.

       

We wensen iedereen alvast een gezellige Koningsdag en een fijne meivakantie.

Schoolreis  

Schoolreisbestemmingen

  • groepen 1en 2 gaan dit schooljaar naar Linnaeushof.
  • groepen 3 t/m 6 gaan dit schooljaar naar Drievliet.
  • groepen 7 en 8 gaan dit schooljaar naar de Efteling

Het schoolreisje kost € 30,00 per kind.

Binnenkort krijgt u vanuit WIS collect via social schools een betaalverzoek

Intern begeleider groep 6 t/m 8

Laura de Groot, interim-IB-er, was afgelopen week in principe voor het laatst. Na de meivakantie begint Hilde Slingerland. Zij is de nieuwe intern begeleider voor groep 6, 7 en 8. Tamara Tijsmans zal haar inwerken en de leerlingendossiers overdragen. Ook Laura de Groot komt nog twee keer een dagdeel om alles goed over te dragen.

In de nieuwsbrief van mei zal Hilde zich aan u allen voorstellen. Indien het in een persoonlijke situatie eerder nodig is, zal Hilde Slingerland uiteraard eerder met u kennis maken.

Teamtraining Sociaal-Emotioneel Leren (SEL)

Op de studiedag heeft gedragsdeskundige Kees van Overveld het team in de middag meer inzicht gegeven in drie verschillende competenties van kinderen, jongeren en volwassenen: 

  • Emotionele competenties
  • Sociale competenties
  • Morele competenties 

Het team heeft geleerd hoe de competenties samenhangen en hoe SEL opgenomen kan worden in de dagelijkse praktijk binnen de klas. Kees onderstreepte het belang van de ontwikkeling van de emotionele competenties bij kinderen. Hij benadrukte dat we de ‘emotiewoordenschat’ van kinderen moeten vergroten om hen te helpen hun emoties te begrijpen, uiten en reguleren. Met de opgedane kennis zal het team een gegronde keuze maken voor een nieuwe aanpak/methodiek voor SEL.

Schoolfotograaf

Op vrijdag 7 juni om 10:00 uur komt de schoolfotograaf voor de kinderen die afwezig waren tijdens het eerste foto moment. Hierbij de achtergrondkleur van de foto’s, zodat u rekening kan houden met de kleding(kleur)keuze.  

Mijn advies is om de kinderen vrolijk gekleurd te kleden, geen fluor kleuren, deze kleuren weerspiegelen in gezicht en hals, geen kleding met fijne streepjes, dit komt niet goed over op de foto.  

U kunt bij de administratie of leerkracht aangeven dat uw kind nog niet op de foto is geweest.

Tekening van ons Kindcentrum

Wij hebben samen met een tekenaar ons Kindcentrum getekend. Wij zijn trots op het eindresultaat en willen deze dan ook met u delen! 

Ouders in de school

Het kan altijd voorkomen dat u tijdens schooltijd iets wil afgeven voor uw kind, of dat u uw kind komt halen voor een afspraak. Wij willen u er op wijzen dat u dan altijd via de hoofdingang naar binnen moet. Wilt u iets afgeven wat uw kind vergeten is, geef dit dan af bij de administratie (dit geldt voor alle groepen). Zij zullen er dan voor zorgen dat het bij uw kind terecht komt. Mocht uw kind een afspraak hebben meldt u dit dan ook bij de leerkracht via social schools, zodat de leerkracht ervoor kan zorgen dat uw kind op tijd bij de administratie aanwezig is (dit geldt voor de groepen 3 t/m8).  

Leesplezier

We vinden het belangrijk om het leesplezier van kinderen te bevorderen. 

Hierdoor hebben we in het Kind Centrum zwerfboeken. Deze boeken zijn voorzien van een sticker met ‘zwerfboek’ erop. Er zijn drie kasten; een voor de onderbouw, een voor de middenbouw en een voor de bovenbouw. U mag het boek houden, maar mag het ook terugbrengen. Als u thuis een boek heeft voor de zweefbibliotheek, mag u dit aan juf Sandra Scholte geven of bij de administratie inleveren.

Wist u dat uw kind t/m 18 jaar gratis lid kan zijn van de bibliotheek? U kunt o.a. gratis boeken lenen bij een bibliotheek. Ook organiseert de bibliotheek leuke activiteiten voor kinderen. 

Wist u dat als uw kind lid is van de bibliotheek gratis luisterboeken kan downloaden/lenen bij www.onlinebibliotheek.nl? Deze luisterboeken leent u voor een periode en gaan daarna automatisch weer van uw account. Superhandig! Zo kan een luisterboek nooit te laat worden ingeleverd, beschadigen of kwijtraken. 

Aanmeldperiode basisschool
Is uw kind geboren is tussen 01-04-2021 t/m 30-06-2021?
Meld uw kind dan aan in de aanmeldperiode die voor uw kind is vastgesteld!
Lever het ingevulde aanmeldformulier in tussen 10 Juni 2024 en 01 Juli 2024 

Schoolmaaltijd

Beste ouder/verzorger

Uw school doet mee met het Programma Schoolmaaltijden. Met dit programma willen we ervoor zorgen dat onze leerlingen met voldoende eten naar school gaan. Met een gevulde maag kunnen kinderen namelijk beter leren. Veel ouders/verzorgers kunnen extra steun gebruiken, nu alles duurder wordt. Daarom krijgen alle ouders/verzorgers van deze school dit bericht. Dit filmpje legt het programma nog wat verder uit: https://schoolmaaltijden.nl/boodschappenkaart/

Bijlage 3 – Flyer

WIS Collect

Dit schooljaar zijn wij voor het innen van de oudergelden overgegaan naar een geautomatiseerd systeem genaamd WIS Collect. Dit systeem maakt het makkelijker en overzichtelijker om betalingen te innen.
In dit korte instructie filmpje ziet u hoe dit in zijn werking zal gaan.

https://vimeo.com/133035617

Ingangen 

De groepen 1 en 2 nemen de achterste zijingang (aan de kant van het veld) en dat de groepen 3 t/m 8 nemen de voorste zijingang (aan de kant van de straat). De hoofdingang is geen ingang meer voor onze basisschoolgroepen.  

Wij zoeken nog verschoningskleding!

Iedereen heeft weleens een ongelukje, valt in een plas of wordt vies op een dag. Daarom zijn wij bij de kleuters op zoek naar verschoningskleding. Wij zijn op zoek naar broeken, T-shirts, sokken en ondergoed. Heeft u thuis nog iets wat wij kunnen gebruiken? U kunt het inleveren bij de leerkracht van uw kind. Heel erg bedankt alvast! 

Afzetten en ophalen van de kinderen

Bij het brengen en ophalen van de kinderen vragen wij u aandacht om uw auto te parkeren op een juiste plaats in een van de straten rond het gebouw of op de grote parkeerplaats in de Nieuwersluisstraat. Bij ophalen niet voor de deur wachten totdat uw kind naar buiten komt. Graag ook dan gewoon uw auto parkeren en dan uw kind bij het hek ophalen. De straat voor en naast ons gebouw is nauw.
Alvast bedankt voor uw medewerking.

Informatiestand in centrale bibliotheek, Spui

Ik ben Marwa Mohamed. Ik ben als vrijwilliger lid van de Raad van Ouders bij Leergeld Den Haag. Elke woensdag kunt u me vinden in de centrale bibliotheek van Den Haag aan het Spui. Hier geef ik van 10.00-12.00 uur voorlichting. Ouders kunnen bij mij terecht met hun vragen: bijvoorbeeld over het aanvragen van een fiets, laptop/computer, materialen om te sporten of mee te doen aan kunstlessen. Ik spreek naast Nederlands ook Arabisch.

Waar staat Leergeld Den Haag voor

Leergeld Den Haag is er voor kinderen van 4 t/m 17 jaar uit gezinnen met een laag inkomen. We geven hulp in natura. Dit doen we samen met de gemeente Den Haag en met bijdragen van lokale fondsen, het bedrijfsleven en particulieren. Voor uw vragen over deze email, kunt u mij mailen: marwaalya58@live.nl 

Voor overige informatie kunt u ook kijken op onze website: https://www.leergelddenhaag.nl/

Overblijf

Op Dalton KC Helen Parkhurst verzorgt Kinderstralen de tussenschoolse opvang (TSO). 

Evita is de coördinator hiervan. Wanneer er iets tijdens de overblijf gebeurt, dan kunt u Evita bereiken via helenparkhurst.kinderstralen@gmail.com of via 06-18488497.
Werktijden zijn maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 11.00-13.30.

Wanneer u wijzigingen omtrent de TSO wilt doorgeven of wanneer u financiële vragen heeft of bepaalde (di)eet-wensen van uw kind(eren) wil doorgeven, dan kan dit via los@kinderstralen.nl. 

Vrij buiten de vakanties

De directie mag alleen vrijgeven (verlof) buiten de schoolvakanties in bepaalde gevallen, zoals bruiloft, uitvaart, jubileum e.d. Deze kunt u terugvinden in de informatiegids. 

Wanneer u door uw werk niet weg kan tijdens de schoolvakantie, dan dient u dit te bewijzen door een schriftelijke verklaring af te leggen. U mag hierbij maximaal 2 weken weg. Het is hierbij niet de bedoeling dat dit aan een schoolvakantie vastzit. Langer op vakantie gaan buiten de schoolvakanties mag niet van de wet. 

Bij bijzondere gebeurtenissen van meer dan 10 dagen, dient u dit aan te vragen via de leerplichtambtenaar. Dit moet minimaal 8 weken van tevoren. 

Ballen en speelgoed

Door sommige kinderen worden er spullen van huis mee naar school genomen, zoals voetballen en speelgoed.

Dit is altijd op eigen verantwoordelijkheid van thuis. Natuurlijk leren we de kinderen om zuinig om te gaan met materiaal in algemene zin; van jezelf en van een ander. 

Maar het kan weleens voorkomen, dat iets kapotgaat, kwijtraakt of op een dak terecht komt (voetbal). We doen natuurlijk altijd ons best om iets te maken, mee te zoeken of vragen om van het dak af te halen, maar het kan ook voorkomen dat het eindresultaat anders is, dan u had verwacht/bedacht.

Pijlers Dalton

Afgelopen jaar hebben we met het team gekeken naar de vijf pijlers van Dalton en wat dit betekent voor ons Kind Centrum. We hebben bij elke pijler drie zinnen bedacht door het team en de kinderen, die aansluiten hoe wij Daltononderwijs vormgeven. Afgelopen week zijn de mooie posters opgehangen in het Kind Centrum, zie foto.

Mobiele telefoon en smartwatch 

Leerlingen mogen een mobiele telefoon bij zich hebben, maar binnen het Kind Centrum mag deze tussen 8.30 uur en 15.00 uur niet aan staan. Dit geldt ook tijdens de Tussen Schoolse Opvang (overblijf). Indien noodzakelijk mogen kinderen gebruik maken van de telefoon van het Kind Centrum. Het dragen van een SOS-horloge (smartwatch) is tijdens onderwijstijden niet toegestaan. Deze horloges moeten bij de leerkracht worden ingeleverd. Na 15.00 uur kan de leerling het SOS-horloge bij de leerkracht ophalen. 

(Blz. 22 informatiegids) 

Foto’s leerlingen 

Er zijn door verschillende ouders foto’s gemaakt van hun kind(eren). We willen hierbij vragen om uitsluitend uw eigen kind(eren) te fotograferen. Mocht u toch een ander kindje op de foto hebben, dan verzoeken we (middels privacywet) om deze foto(‘s) niet op Social Media te plaatsen of op een andere manier te delen. 

Helpdesk Geldzaken

In de afgelopen jaren hebben we vanuit Helpdesk Geldzaken veel inwoners geholpen met hun vragen over geld. Financiële problemen werken door in alle leefgebieden.

Dit doet de Helpdesk Geldzaken:

De Helpdesk Geldzaken helpt de Haagse burger met vragen over geld, zie bijlage voor meer informatie.

De medewerkers van de Helpdesk Geldzaken helpen;

  • om inzicht te krijgen in inkomen en uitgaven
  • met tips en hulp om direct te besparen
  • bij vragen over toeslagen en regelingen

Oproep ouders wijziging gegevens 

Zouden ouder(s)/verzorger(s) bij een verandering van telefoonnummer of mailadres dit willen doorgeven aan de administratie?  

Bij voorbaat dank. 

Veiligheid bij het brengen en halen van de kinderen  

De veiligheid van de kinderen bij het brengen en halen van het Kind Centrum vraagt extra aandacht. De straat voor en naast ons gebouw is nauw. De (jongere) kinderen worden door u als ouder(s)/verzorger(s) gebracht of gehaald. Met name bij het ophalen ontstaat regelmatig “file” in de straat. Dit komt, omdat ouder(s)/verzorger(s) hun kind(eren) met de auto komen ophalen.   

Wij vragen uw aandacht om uw auto te parkeren op een juiste plaats in een van de straten rond het gebouw. En uw kind(eren) op de stoep te laten wachten. Dit voorkomt gevaarlijke situaties waar kinderen tussen auto’s door lopen.  

Het is geweldig om te zien dat heel veel ouder(s)/verzorger(s) lopend of op de fiets hun kind(eren) komen brengen en halen.  

Veiligheid is iets van ons allemaal.  

Bij voorbaat dank voor uw medewerking. 

Op de website (https://daltonkc-helenparkhurst.nl 

Welkom bij DaltonKC Helen Parkhust | DaltonKC 

Jong Leren De Peuterleerplek Helen Parkhurst van JongLeren bereid uw kind spelenderwijs voor op de basisschool. Kinderen van 2,5 tot 4 jaar spelen op vaste dagdelen onder deskundige leiding van onze pedagogisch medewerkers. 

Op onze website vindt u de nieuwe informatiegids 2022-2023. Hier staat belangrijke informatie over dit onderwijsjaar in. De informatiegids kunt u online bekijken.   

Aan het begin van het schooljaar heeft u de kalender 2022-2023 gekregen. Hier staan belangrijke evenementen en de vrije dagen en vakanties in. Op de achterkant van deze kalender vindt u een QR-code. Wanneer u deze scant, komt u direct bij de (digitale) informatiegids terecht.   

www.daltonkc-helenparkhurst.nl 

Vrije dagen: Marge- en studiedagen van het onderwijsgedeelte van het Kind Centrum 

Vakantie dagen 2023/2024

– Meivakantie: Ma 29-04 t/m Vr 10-05
– Tweede pinksterdag: Ma 20-05
– Zomervakantie: Ma 15-07 t/m Vr 23-08

Marge dagen 2023/2024
 
– Wo 22-05 , ,Groep 1 en 2 Vrij 
– Ma 03-06 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Vr-middag 05-07 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 
– Do 11-07 ,Groep 8 vrij 
– Vr 12-07 ,Groep 1 t/m 8 Vrij 

Stripboeken  

Een oproep vanuit ons Kind Centrum-bibliotheek: Heeft u thuis stripboeken, die niet meer worden gelezen? Zou u deze dan kunnen inleveren bij de administratie van ons Kind Centrum? Alvast bedankt!  

Facebook  

Naast Instagram heeft het Dalton Kind Centrum nu ook een eigen Facebookpagina.  

De Facebookpagina heet: Dalton KC Helen Parkhurst. 

Volg ons! 

Social Schools 

Wist u dat….. 

u uw kind via Social Schools kan afmelden?!  

De absentiemelding komt zowel bij de leerkracht als bij de administratie binnen.  

Ga naar ‘administratie’ in de Social schools app en u kunt hier de reden van afwezigheid melden! 

 

Motto: Laat SAMEN werken voor jou! 

Het team van Dalton Kind Centrum is erin geslaagd om onze Daltonmanier van werken in één zin samen te vatten. De slogan is geworden: Laat SAMEN werken voor jou! Dit is wie wij zijn en wat wij doen. 

Mededelingen Dalton Kind Centrum Helen Parkhurst 

Instagram: Volg ons op @daltonkchp 

Mededelingen Ouderraad en MR 

De Ouderraad (OR) is op zoek naar leden (ouders/verzorgers/oma’s/opa’s), die een activiteit op zich willen nemen om te organiseren, in samenspraak met de leerkrachten en andere OR-leden. Daarnaast zijn er ongeveer 1x per zes weken vergaderingen over lopende zaken. Mocht je interesse hebben om mee te helpen en te praten, meld je dan snel aan bij de administratie van onze school. 

Ouderraad vergadering

Maandagavond 13 mei 2024  is er om 19.00 uur een vergadering van de Ouderraad. De vergadering is voor iedereen toegankelijk. 

M.R.vergadering 

Maandag 27 mei 2024 is er om 19.30 uur een vergadering van de Medezeggenschapsraad. 

E-mail adres van de OR: 

or.obsdaltonhelenparkhurst@gmail.com 

E-mail adres van de MR: 

mr.helenparkhurst@gmail.com